Zasady zdrowego stylu życia. Jak długo i zdrowo żyć?

 
Zasady zdrowego stylu życia. Jak długo i zdrowo żyć?
Ludzie od wieków poszukują recepty na lepsze i dłuższe życie, niekiedy nawet na nieśmiertelność! Jednakże czy możliwe jest, abyśmy my sami mogli wpłynąć na nasz dobrostan i długość życia? Okazuje się, że tak! Jak wskazują eksperci, prowadzony przez nas styl życia wpływa w zdecydowanej większości na nasze zdrowie, a także długość życia! Zdaniem naukowców geny tylko w 30% wpływają na szybkość procesu starzenia się. Pozostałe 70% stanowią czynniki, które zależą od nas samych i podejmowanych przez nas decyzji!
 

Czynniki zdrowego stylu życia

 
Na co mamy wpływ? Chcąc zadbać o siebie powinniśmy skupić się na trzech głównych kwestiach:
 

  • prowadzony styl życia, a więc codzienna aktywność fizyczna, wysypianie się i czas przeznaczony na relaks, jak również zaangażowanie społeczne i kulturowe;
  • stosowana dieta, czyli właściwy dobór produktów spożywczych i płynów, rozumiane jako odpowiednie częste spożywanie tych zdrowych i unikanie tych niewskazanych;
  • podejście do życia, umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, bowiem stres powoduje wrzut hormonów walki, które wspierając nas na początkowych etapach trudności, to w sytuacji przewlekłego stresu prowadzą do spadku odporności i zaburzenia równowagi w organizmie.

 

10 zasad zdrowego stylu życia

 

Aktywni w czasie wolnym

Jak dowodzą badania prowadzone na superstulatkach, a więc osobach powyżej 110 roku, to aktywność fizyczna, bez względu na miejsce zamieszkania czy płeć, jest głównym czynnikiem wpływającym na pomyślne starzenie się. Mowa tu codziennej, umiarkowanej aktywności np. podczas wykonywania prac domowych czy w ogrodzie. Okazuje się bowiem, że nawet niewielki wysiłek poprawia przemianę materii, zwiększa ilość wydatkowanej energii, a także zmniejsza ryzyko nadmiernej masy ciała i w konsekwencji także chorób cywilizacyjnych i przedwczesnego zgonu.
 
Czytaj także: 8 ważnych powodów, dla których warto ćwiczyć
 

Ruch to zdrowie

 
Jak już wiemy z punktu 1, każdy z nas powinien być aktywny codziennie, ale to nie wystarczy! Zgodnie z rekomendacjami Światowej Organizacji Zdrowia, chcąc otrzymać dodatkowe korzyści zdrowotne, osoby dorosłe, a więc od 18 roku życia, powinny tygodniowo poświęcać minimum 150 minut dodatkowej aktywności fizycznej o średniej intensywności. Natomiast, jeśli zadeklarowane ćwiczenia są wysokiej intensywności, wystarczy zaledwie 75 minut tygodniowo!
 
Ruch - zdrowe życie

Kolorowo na talerzu

 
Zgodnie z Piramidą Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej podstawę naszej diety powinny stanowić warzywa (w przewadze), a także owoce. Zatem zadbaj o to, aby produkty te były obecne w każdym twoim posiłku. Niech połowę talerza stanowią kolory! A więc: sałaty, strączki, pomidory, rzodkiewki, ogórki, cukinie, bakłażany, dynie… W dzisiejszych czasach możliwości jest nieskończenie wiele!
 
Polecamy artykuł o czytania: Zielone warzywa – dlaczego warto jeść?
 
Warzywa i owoce nie bez powodu zajmują tak ważne miejsce w naszej diecie. Są źródłem wielu cennych składników odżywczych, pośród których wymieniamy witaminy i składniki mineralne, błonnik pokarmowy, a także substancje o potencjale antyoksydacyjnym. W diecie młodości zwłaszcza te ostatnie są szczególnie ważne. Jako, że mają zdolność do niszczenia wolnych rodników tlenowych, opóźniają starzenie się organizmu.
 
Co jeść, aby długo żyć?

Domowe słodkości

 
Nie ma się co oszukiwać, zdrowa dieta to nie tylko warzywa i owoce i każdy z nas od czasu do czasu potrzebuje urozmaicenia! Jeśli masz ochotę na coś słodkiego, a nadal chcesz się zdrowo odżywiać, przygotuj słodycze w domu! Wtedy masz możliwość skorzystać ze składników najwyższej jakości do stworzenia swoich fantazyjnych deserów.
 
Wybierz świeże i mrożone owoce, pełnoziarnistą mąkę, kakao, miód, nabiał i źródła zdrowych tłuszczów tzn. orzechy, nasiona i płynne oleje roślinne. Do deserów na zimno np. musu czekoladowego możesz użyć także awokado lub margarynę. Cukier możesz zastąpić suszonymi owocami lub dojrzałym bananem.
 
Optima Cardio

Co za dużo, to nie zdrowo!

 
Niewątpliwie, nadmiar nigdy nam nie służy. Nawet zdrową żywność można przedawkować! Pamiętaj, praktycznie wszystko co jemy jest źródłem energii, a także makroskładników takich jak białko, węglowodany i tłuszcze. Zdrowe produkty są niezbędne, ale konsumowane w zbyt dużych ilościach, także mogą przyczynić się do nadmiernej masy ciała, która sama w sobie, pomimo zdrowej diety, może prowadzić do wielu chorób cywilizacyjnych takich jak np. choroby układu krążenia czy cukrzycy. Z tego względu kontroluj swoje porcje. Jedz wtedy, kiedy czujesz się głodny i kończ posiłek, gdy poczujesz się syty.
 
Czytaj także: Wskaźnik BMI – szybkie sposób na kontrolę wagi
 

Zadbaj o nawodnienie

 
Odpowiednie nawodnienie to jeden z kluczowych czynników prawidłowego funkcjonowania. To właśnie woda jest środowiskiem wszystkich reakcji. Umożliwia trawienie, krążenie krwi czy regulację temperatury. Swoją rolę odgrywa także w zachowaniu młodego i zdrowego wyglądu, zapobiegając przesuszaniu się skóry i nadając jej jędrność.
 
Woda żeby długo żyć

Bądź aktywny … umysłowo

 
Jak wskazują badania naukowe, różne formy aktywności intelektualnej sprzyjają i pozwalają na dłuższe zachowanie sprawnego umysłu. Czynności takie jak czytanie, chodzenie do kina i muzeów itp. mogą zmniejszyć ryzyko demencji nawet o ponad 30%! Prawdopodobny mechanizm odpowiedzialny za ten proces to fakt, iż poznając nowe treści zwiększamy rezerwę umysłu. I w momencie powstania zaburzeń defekty intelektualne są neutralizowane sporymi zasobami, np. duży zasób słów pozwala na płynne wypowiedzi bez poszukiwania słów.
 
Dodatkowo polecamy: Brain food, czyli jaka dieta jest najlepsza dla mózgu?
 

W grupie raźniej

 
Wyniki wielu badań wskazują jednoznacznie, że aktywne kontakty społeczne i dobre relacje z bliskimi, wpływają nie tylko na lepszą jakość życia i postrzegany dobrostan, ale także zmniejszają ryzyko demencji. Zaangażowanie w różne społeczne aktywności i bycie częścią społeczności np. chodzenie do kościoła, wpływa pozytywnie na proces starzenia, zmniejszając ryzyko demencji.
 

Zadbaj o swoje serce

 
Od lat trwa spór pomiędzy kardiologami, a neurologami: który to organ, serce czy mózg są ważniejsze? Także w życiu codziennym czasami trudno zdecydować czy iść droga serca czy rozumu. Cóż, na te rozważania pewnie nie ma jednej, dobre odpowiedzi. Zatem, nie pozostaje nam nic innego, jak zadbać o oba te narządy!
 
Chcąc zatroszczyć się o swoje serce, wciel w życie najnowsze zalecenia Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego (2019). Mówią one o:
 

  • redukcji spożycia energii (kcal), jeśli występuje nadmierna masa ciała;
  • odżywianiu się zgodnie z dietą śródziemnomorską, gdzie głównym źródłem tłuszczu są produkty pochodzenia roślinnego np. oliwa z oliwek lub orzechy;
  • włączeniu w swój plan dnia umiarkowanej lub intensywnej aktywności fizycznej, minimum ≥150 min/tygodniowo.

 
Wcielenie tych zaleceń w życie pozwala zmniejszyć ryzyko chorób układu krążenia i cukrzycy!
 

Zadbaj o swój umysł

 
Dbając o serce, nie sposób pominąć mózg! Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna i… czas na odpoczynek to niezbędne filary zdrowia. W swoim zabieganym rozkładzie obowiązków powinieneś znaleźć czas dla siebie np. na chwilę z książką, jak i wystarczająca ilość snu, podczas którego dajemy sobie szansę na regenerację.
 

Teraz wiesz, jak żyć zdrowo

 
A zatem, mając wiedzę, jak o siebie zadbać, nie pozostaje nic, jak zabrać się do pracy! Zdrowe nawyki wciel już dzisiaj, nie czekaj do jutra! To co zmienisz dzisiaj, zaprocentuje w przyszłości!

Strona optymalnewybory.pl służy wyłącznie celom edukacyjnym, ma charakter informacyjny i nie stanowi porady medycznej, ani zastępstwa konsultacji z lekarzem. Optymalnewybory nie ponoszą odpowiedzialności wynikającej z zastosowania informacji zamieszczonych w witrynie.