7 rzeczy, które mogą podnieść ciśnienie krwi

[21-07-2021]Lektura tego artykułu zajmie 4 minuty.
1 gwiazdka2 gwiazdki3 gwiazdki4 gwiazdki5 gwiazdek (7 głosów, średnio: 5,00)
Loading...
Dieta na otyłość powinna być bogata w zdrowe tłuszcze i składniki funkcjonalne, takie jak sterole roślinne, które obniżają poziom złego cholesterolu we krwi oraz potas, który reguluje ciśnienie krwi. Spożywaj posiłki w spokoju i zadbaj o ich sytość.

Nadciśnienie tętnicze stanowi zagrożenie dla zdrowia, a nawet życia – szczególnie, jeśli jest nieleczone. W wielu przypadkach wcale jednak nie trzeba sięgać od razu po leki – wystarczy wprowadzić pewne modyfikacje w dotychczas prowadzonym stylu życia. Dowiedz się, co podnosi ciśnienie i zacznij tego unikać!

Przeprowadzone analizy pokazują, że do 2025 roku nawet 60% populacji na świecie będzie borykać się z wysokim ciśnieniem krwi[1]. Aby nadciśnienie nie urosło do rangi problemu epidemiologicznego, warto temu przeciwdziałać. Nie chodzi wyłącznie o przyjmowanie leków na nadciśnienie, ale przede wszystkim o wyeliminowanie tych czynników, które podnoszą ciśnienie. Znaczenie w tym kontekście mają: dieta i aktywność fizyczna.

Sól

Sól jest jednym z tych produktów, co podnosi ciśnienie krwi. Tymczasem Polacy spożywają jej nawet dwukrotnie więcej niż wynika to z rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia – tak wynika z danych Instytutu Żywności i Żywienia[2].Warto mieć świadomość, że w dziennym spożyciu soli uwzględnia się nie tylko tę dodawaną podczas gotowania, ale również obecną w produktach spożywczych, np. serach żółtych, wędlinach, fast foodach.

Wpływ nadmiernego spożycia soli na ciśnienie tętnicze zbadano podczas eksperymentu. 10 osób zjadło zupę zawierającą 6 g soli kuchennej. Po 2 godzinach od posiłku zmierzono ciśnienie – zauważono wzrost ciśnienia tętniczego o 6 mm Hg[3].
Optima Cardio Potas+

Napoje energetyczne

Polacy dość chętnie sięgają po napoje energetyczne, traktując je jako zamiennik kawy. Chociaż – z uwagi na zawartość kofeiny – faktycznie pomagają walczyć ze zmęczeniem, ich przyjmowanie nie jest wskazane szczególnie u osób z nadciśnieniem. Badania naukowe potwierdzają, że energetyki przyczyniają się do wzrostu ciśnienia krwi[4].

Kawa

Kawa – wypijana na pobudzenie – nie jest sprzymierzeńcem ciśnienia tętniczego w normie. Badania zaprezentowane podczas European Society of Cardiology w 2015 roku wykazały wzrost ryzyka zaburzeń sercowo-naczyniowych u pacjentów z łagodnym nadciśnieniem. Dlatego zaleca się ograniczyć spożycie kawy – po to, aby uniknąć rozwoju ciężkiego nadciśnienia oraz cukrzycy w późniejszym wieku[5].

Produkty zawierające lukrecję

Lukrecja to bylina należąca do rodziny bobowatych. Jej korzeń stanowi dodatek do wielu produktów spożywczych, np. herbat ziołowych, soków owocowych, napojów, niektórych piw.

Przeczytaj także:
Czy jedno jabłko dziennie może uchronić od choroby?

Lukrecja jest tym, co podnosi ciśnienie – z uwagi na właściwości hipertensynogenne. Potwierdza to jedno z kilku badań naukowych – spożycie lukrecji może przyczynić się do wzrostu ciśnienia skurczowego nawet o 14 mm Hg[6]. Dowodem są też opisy występowania nadciśnienia tętniczego u pacjentów spożywających źródła lukrecji[7].

Ważne jest zatem, aby dokładnie czytać etykiety produktów. Informacja o obecności lukrecji powinna pojawić się na opakowaniu.

Nadmierne spożycie alkoholu

Liczne badania pokazują związek między wysokim spożyciem alkoholu a występowaniem nadciśnienia[8].

Osoby pijące więcej niż 3-4 drinki dziennie, które ograniczyły spożycie alkoholu do 1-2 drinków dziennie mogą zredukować ciśnienie skurczowe o ok. 5,5 mm Hg oraz ciśnienie rozkurczowe o ok. 4 mm Hg[9].

Nieodpowiednia aktywność fizyczna

Liczne analizy pokazują, że systematyczne ćwiczenia pomagają obniżyć ciśnienie tętnicze nawet o 4-9 mm Hg. Zadowalające efekty mogą pojawić się już po 3 miesiącach regularnej aktywności[10]. Trzeba jednak zwrócić uwagę na rodzaj wykonywanego treningu, ponieważ niektóre jego formy mogą dać efekt odwrotny.

Osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny unikać ćwiczeń siłowych, które odpowiadają za wzrost ciśnienia aż o 20 mm Hg[11].

Stres i silne emocje

Przewlekły stres i silne emocje mogą przyczynić się do wzrostu ciśnienia, a co za tym idzie – rozwoju nadciśnienia tętniczego u podatnych osób[12].

Wpływ stresu na wzrost ciśnienia potwierdza tzw. reakcja „białego fartucha”. U niektórych pacjentów dochodzi do uzyskanie wysokich wartości ciśnienia tętniczego podczas wizyty w gabinecie lekarskim. Rozpoznaje się je wówczas, gdy różnica między wartościami ciśnienia mierzonymi w gabinecie i w domu wynosi minimum 20 mm Hg dla ciśnienia skurczowego i 10 mm Hg dla ciśnienia rozkurczowego[13].

Pamiętaj! Twoje zdrowie zależy w dużej mierze od ciebie. Warto zatem zmienić swój dotychczasowy styl życia – szczególnie, jeśli należysz do grupy predysponowanej

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33758927/

[2] http://www.izz.waw.pl/strona-gowna/3-aktualnoci/aktualnoci/537-polacy-spozywaja-za-duzo-soli

[3] https://pulsmedycyny.pl/produkty-na-cenzurowanym-czyli-co-podnosi-cisnienie-896484

[4] https://www.ahajournals.org/doi/full/10.1161/JAHA.118.011318

[5] https://www.sciencedaily.com/releases/2015/08/150829123701.htm

[6] https://pulsmedycyny.pl/produkty-na-cenzurowanym-czyli-co-podnosi-cisnienie-896484

[7] https://journals.viamedica.pl/arterial_hypertension/article/viewFile/40899/28099

[8] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4038773/

[9] https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/high-blood-pressure/expert-answers/blood-pressure/faq-20058254

[10] http://kardiologia.biziel.pl/9f3.pdf

[11] https://www.mp.pl/pacjent/dieta/sport/115125,trening-zdrowotny-a-nadcisnienie-tetnicze

[12] Stres psychiczny a nadciśnienie tętnicze, Anna Kaczyńska, Zbigniew Gaciong, Choroby Serca i Naczyń 2004, tom 1, nr 1, 73–79 Copyright © 2004 Via Medica ISSN 1733–2346

[13] https://academic.oup.com/jcem/article/87/8/3672/2846728