(brak ocen)

Otyłość a choroby serca: jak nadwaga wpływa na Twoje zdrowie?

Redakcja Optymalnewybory.pl

15.03.2022

2 minuty czytania

Optymalna masa ciała wpływa nie tylko na dobre samopoczucie czy większą pewność siebie. Ma ścisły związek ze stanem zdrowia – szczególnie w kwestii układu sercowo-naczyniowego. Oznacza to, że otyłość i nadwaga zwiększają prawdopodobieństwo wystąpienia chorób serca. Dowiedz się, jak zmniejszyć to ryzyko.

Nadmierna masa ciała – przekraczająca optymalne wartości BMI – odpowiada za powstawanie wielu zaburzeń o charakterze wtórnym oddziałujących na funkcjonowanie całego organizmu. Szczególnie ważne są powikłania ze strony sercowo-naczyniowego, na które zapada liczne grono Polaków[1].

Tkanka tłuszczowa – czy jest zbędna?

Tkanka tłuszczowa, chociaż kojarzy się z nadwagą i otyłością, jest potrzebna. Stanowi nie tylko materiał energetyczny, ale należy do grupy gruczołów wydzielania wewnętrznego aktywnych metabolicznie[2]. Jej całkowita redukcja jest niepożądana, ponieważ odpowiada za syntetyzowanie oraz uwalnianie do krwiobiegu hormonów, cytokin oraz wielu substancji odpowiadających za pracę układu sercowo-naczyniowego.

Oznacza to, że tkanka tłuszczowa jest potrzebna. Należy jednak dążyć do utrzymania równowagi, nie dopuszczając do nadmiernego magazynowania tłuszczu w tkankach.

Nadwaga i otyłość – jakie mają konsekwencje zdrowotne?

Jest wiele osób, które nie przejmują się nadmierną masą ciała – tłumaczą, że dobrze czują się w swoim ciele. Warto jednak mieć świadomość, że nadwaga i otyłość mają poważne konsekwencje zdrowotne – szczególnie ze strony układu sercowo-naczyniowego.

Nadciśnienie tętnicze

Czy wiesz, że ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego u osób zmagających się z otyłością jest większe nawet 2-3-krotnie? Szacuje się, że średni przyrost ciśnienia skurczowego i rozkurczowego wynosi odpowiednio:

  • 11 i 6 mm Hg u kobiet,
  • 9 i 7 mm Hg u mężczyzn[3].

Mianem nadciśnienia określa się wartości ciśnienia tętniczego, które przekraczają 140/90 mm Hg – po przeprowadzeniu kilkunastu pomiarów wykonanych w kilkudniowych lub kilkutygodniowych odstępach czasu[4].

Choroba niedokrwienna serca

Nadwaga i otyłość zwiększają ryzyko choroby niedokrwiennej serca, za co odpowiada m.in. miażdżyca wywołana odkładającą się blaszką miażdżycową. Sprzyja temu np. podwyższony poziom cholesterolu LDL, czego przyczyną może być niewłaściwa dieta obfitująca w produkty spożywcze będące źródłem nasyconych kwasów tłuszczowych oraz tłuszczów trans.

Żylna choroba zakrzepowo-zatorowa

Otyłość połączona ze zmniejszoną aktywnością fizyczną sprzyja powstawaniu objawów niewydolności żylnej oraz obrzęków. Ponadto zwiększa się ryzyko zakrzepicy żył głębokich – głównie w grupie kobiet[5].

Niewydolność serca

U osób otyłych widoczne są zmiany morfologiczne w sercu, spowodowane otłuszczeniem tego narządu oraz naciekami tłuszczowymi w obrębie mięśnia sercowego[6]. W pierwszym etapie dochodzi do upośledzenia czynności skurczowej, a następnie do upośledzenia czynności rozkurczowej. Efektem jest rozwój niewydolności serca.

Chcesz mieć zdrowe serce? Zrzuć zbędne kilogramy

Redukcja nadmiarowych kilogramów to nie tylko kwestia estetycznego wyglądu i wyeliminowania kompleksów. To przede wszystkim troska o swoje zdrowie – ze szczególnym uwzględnieniem układu sercowo-naczyniowego.

Zmień nawyki żywieniowe

Aby pozbyć się nadmiernych kilogramów, należy zmienić swoje podejście do odżywiania. Zamiast stosować „dietę cud”, trzeba zmodyfikować nawyki żywieniowe – tak, aby były zgodne z piramidą żywienia.

Pamiętaj, by:

  • cukry proste zastąpić węglowodanami złożonymi – ich źródłem są m.in. produkty pełnoziarniste;
  • spożywać więcej warzyw i owoców – zaleca się dodawać warzywa do każdego posiłku;
  • wyeliminować napoje słodzone – zawierają dużą ilość cukrów prostych.

W walce ze zdrowotnymi konsekwencjami otyłości i nadwagi ogromne znaczenie ma redukcja poziomu cholesterolu LDL we krwi. Aby przywrócić optymalne wartości tej frakcji lipoprotein, warto:

  • zwiększyć spożycie steroli roślinnych do 1,5-2,4 g dziennie – udowodniono, że taka ilość pomaga zmniejszyć stężenie cholesterolu o 7-10% w okresie 2-3 tygodni przy utrzymaniu zdrowego stylu życia; źródłem steroli roślinnych jest np. miękka margaryna Optima Cardio;
  • zmniejszyć spożycie produktów zawierających kwasy tłuszczowe nasycone (np. mięso, nabiał) – każdy dodatkowy 1% energii pochodzący z tych tłuszczów podnosi poziom cholesterolu LDL nawet o 1,6 mg/dl[7];
  • zwiększyć spożycie olejów roślinnych będących źródłem kwasów omega-3 – oleje: z siemienia lnianego, słonecznika, rzepaku, krokosza barwierskiego czy kukurydzy obniżają stężenie cholesterolu LDL[8].

Popracuj nad zwiększeniem aktywności fizycznej

Doprowadzenie do deficytu energetycznego przyczynia się do redukcji masy ciała. W osiągnięciu tego celu pomaga aktywność fizyczna wykonywana regularnie.

Wcale jednak nie musisz „wylewać siódmych potów” na siłowni. Wystarczą ćwiczenia aerobowe o umiarkowanej intensywności, aby zauważyć różnicę. Trenuj regularnie, a po kilku tygodniach efekty staną się widoczne.

Zadbaj o optymalną masę ciała już teraz, zanim będzie za późno. Zmiana dotychczasowego stylu życia ma kluczowe znaczenie w profilaktyce chorób układu sercowo-naczyniowego.

[1]Anna Czech, Małgorzata Bernas, Jan Tatoń; Sercowo-naczyniowe objawy otyłości; Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2007, tom 3, nr 4

[2] Agata Bogołowska-Stieblich, Marek Tałałaj; Otyłość a choroby układu sercowo-naczyniowego; Postępy Nauk Medycznych, t. XXVI, nr 5B, 2013

[3] Agata Bogołowska-Stieblich, Marek Tałałaj; Otyłość a choroby układu sercowo-naczyniowego; Postępy Nauk Medycznych, t. XXVI, nr 5B, 2013

[4] https://www.mp.pl/pacjent/nadcisnienie/informacje/cisnienie_nadcisnienie/58698,nadcisnienie-tetnicze

[5] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12020191/

[6] Anna Czech, Małgorzata Bernas, Jan Tatoń; Sercowo-naczyniowe objawy otyłości; Endokrynologia, Otyłość i Zaburzenia Przemiany Materii 2007, tom 3, nr 4

[7] Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach: jak dzięki leczeniu zaburzeń lipidowych obniżyć ryzyko sercowo‑naczyniowe (2019); Zeszyty edukacyjne. Kardiologia polska 3/2020

[8] Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach: jak dzięki leczeniu zaburzeń lipidowych obniżyć ryzyko sercowo‑naczyniowe (2019); Zeszyty edukacyjne. Kardiologia polska 3/2020

 

Podziel się swoim przepisem

Prześlij nam swój ulubiony przepis, jeśli chcesz się nim podzielić ze społecznością Optymalnych Wyborów.

Dodaj przepis
Przepisy

Przeczytaj także

Dziedziczenie wysokiego poziomu cholesterolu. Czy to możliwe?

2021-10-07 Lektura tego artykułu zajmie 2 minuty Statystyki pokazują, że z wysokim poziomem cholesterolu zmaga się niemal […]

Niacyna – ważna witamina B3 na zdrowotnej mapie

Niacyna, znana również jako witamina B3 lub PP, obejmuje dwa związki o podobnej aktywności biologicznej: kwas nikotynowy […]

Jadłospis dla mózgu: jakie produkty włączyć do diety MIND?

Jadłospis dla mózgu: jakie produkty włączyć do diety MIND?

Dobra pamięć, niezawodna koncentracja, refleks – te zdolności poznawcze zależą od prawidłowej pracy mózgu. Aby działał na wysokich obrotach, potrzebuje odpowiedniego „paliwa”. Jak je sobie dostarczyć wraz z pożywieniem? Dowiedz się, czego potrzebuje Twój mózg, aby dokonywać świadomych wyborów dietetycznych.