Latem pijesz więcej wody i czujesz, że organizm funkcjonuje lepiej? A gdyby tak prawidłowe nawodnienie miało wpływ także na poziom cholesterolu? Sprawdź, co na ten temat mówi nauka i dlaczego, choć szklanka wody nie zastąpi zdrowej diety, regularne picie może być cichym sprzymierzeńcem zdrowego lipidogramu.
Czy picie wody obniża cholesterol?
Woda nie obniża cholesterolu, a przynajmniej nie bezpośrednio. Za podwyższony poziom „złego” cholesterolu LDL odpowiadają zupełnie inne mechanizmy. Najczęściej są to:
- nieprawidłowa dieta (przede wszystkim bogata w tłuszcze nasycone i trans);
- nadwaga;
- niska aktywność fizyczna;
- zaburzenia hormonalne czy uwarunkowania genetyczne.
W kontekście lipidogramu nawodnienie pełni więc funkcję wspomagającą, a nie terapeutyczną. Jeżeli masz hipercholesterolemię, woda nie zastąpi dobrze zbilansowanego jadłospisu bogatego w nienasycone kwasy tłuszczowe i błonnik, regularnej aktywności fizycznej ani – w razie potrzeby – farmakoterapii. Może natomiast wspomóc cały zestaw zdrowych nawyków, które razem przekładają się na lepsze wyniki badań krwi.

Czy wiesz, że Optima Cardio Active
zawiera naturalne sterole roślinne skutecznie obniżające poziom cholesterolu już po trzech tygodniach codziennego stosowania? W tak niedługim czasie poziom cholesterolu we krwi może się zmniejszyć nawet o 10%.
Dowiedz się więcejCo mówią badania o nawodnieniu i lipidach?
Naukowcy coraz częściej przyglądają się temu, jak codzienna podaż płynów łączy się ze stężeniem lipidów. Ciekawych obserwacji dostarcza analiza opublikowana w The Journal of Nutrition, przeprowadzona na grupie ponad 2200 osób w średnim i starszym wieku.
Badacze sprawdzali, jak całkowite spożycie wody (z napojów i z pokarmów) oraz markery nawodnienia (m.in. stężenie kreatyniny w moczu) wiążą się z parametrami lipidogramu. Wyniki były spójne, choć efekty – warto to podkreślić – nieznaczne. I tak:
- u osób pijących więcej wody (zwłaszcza czystej) stężenie „dobrego” cholesterolu HDL było wyższe
- wyższe spożycie czystej wody łączyło się z niższym poziomem trójglicerydów
- lepsze nawodnienie (oceniane przez stężenie kreatyniny w moczu) wiązało się z niższym LDL, niższymi trójglicerydami i wyższym HDL
Co istotne, autorzy nie zaobserwowali związku między nawodnieniem a poziomem glukozy, hemoglobiny glikowanej czy ciśnieniem krwi (w badanej grupie wiekowej). Z czego wynikają takie obserwacje? Dokładny mechanizm wpływu wody na lipidy nie został jeszcze jednoznacznie wyjaśniony, ale obserwacja jest na tyle konsekwentna, że badacze stawiają hipotezę: niedostateczna podaż płynów może być jednym z czynników nasilających ryzyko rozwoju chorób sercowo-metabolicznych.
Jak nawodnienie wspiera utrzymanie zdrowego lipidogramu?
Skoro woda nie działa wprost na cholesterol, skąd opisane powyżej obserwacje? Chodzi o kilka pośrednich mechanizmów, które mogą wspierać funkcjonowanie organizmu.
Błonnik nie zadziała bez wody
Błonnik rozpuszczalny – ten, który znajdziesz np. w pieczywie pełnoziarnistym, owsiance, jabłkach, nasionach roślin strączkowych czy siemieniu lnianym – jest uznawany za jednego z sojuszników w obniżaniu cholesterolu LDL. Wiąże kwasy żółciowe w jelitach i ułatwia ich wydalanie, co „zmusza” wątrobę do zużywania zapasów cholesterolu na produkcję nowych. Problem w tym, że żeby spełniał swoje funkcje, potrzebuje wody. Bez niej jego właściwości są ograniczone, a Ty zamiast korzyści możesz odczuwać dyskomfort trawienny.
Woda zamiast słodzonych napojów
Zamiana słodzonych napojów na wodę może zrobić ogromną różnicę. Każdy kubek osłodzonej herbaty, szklanka coli czy lemoniady oznacza dodatkowe cukry proste, które sprzyjają wzrostowi trójglicerydów i zaburzeniu gospodarki insulinowej. Zastąpienie tych napojów wodą oznacza mniej „pustych kalorii”, lepszą kontrolę masy ciała i mniejsze obciążenie metabolizmu. A to wszystko czynniki, które bezpośrednio przekładają się na profil lipidowy – choćby z uwagi na mniejsze ryzyko rozwoju otyłości.
Mniejsze obciążenie dla serca
Choć ten aspekt nie dotyczy bezpośrednio cholesterolu, warto o nim wspomnieć. 25-letnia analiza opublikowana w European Heart Journal pokazała, że nawet niewielkie, przewlekłe odwodnienie zwiększa ryzyko niewydolności serca i przerostu lewej komory. Jak to działa?
Niedostatek wody podnosi stężenie sodu w surowicy, co uruchamia szereg mechanizmów obciążających serce. Jeżeli masz już niekorzystny lipidogram, dorzucanie do tego deficytu płynów to ostatnia rzecz, jakiej potrzebuje Twój układ krążenia.
Lato i nawodnienie – o czym pamiętać?
Latem zapotrzebowanie na płyny rośnie – wpływają na to wyższa temperatura, więcej aktywności na świeżym powietrzu czy intensywniejsze pocenie się. Dlatego Polski Zespół Ekspertów Komitetu Nauki o Żywieniu Człowieka PAN i Polskiego Towarzystwa Nauk Żywieniowych zaleca dorosłym spożycie 1600–2000 ml płynów na dobę (bez wody z potraw), a w warunkach zwiększonej aktywności fizycznej i wyższej temperatury otoczenia – odpowiednio więcej.
Jak to przełożyć na codzienność?
Pij regularnie, małymi porcjami – nie czekaj, aż poczujesz pragnienie, bo to już sygnał odwodnienia.
Postaw na wodę – powinna stanowić największą część wypijanych płynów. Eksperci wskazują, że woda powinna stanowić podstawowe źródło nawodnienia – minimum 4 szklanki dziennie, choć całkowita podaż płynów powinna być wyższa.
Pamiętaj, że nawodnienie to tylko jeden z elementów układanki. Dla utrzymania prawidłowego lipidogramu równie ważne jest to, co kładziesz na talerz. Zadbaj, by dieta była bogata w warzywa i owoce, produkty pełnoziarniste oraz zdrowe tłuszcze – takie jak te w olejach roślinnych, orzechach, tłustych rybach morskich czy miękkich margarynach kubkowych. Jeśli zależy Ci dodatkowo na obniżeniu „złego” cholesterolu, sięgnij po produkty wzbogacone w sterole roślinne. Te naturalne substancje obniżają poziom LDL o 7–12% w ciągu 2–3 tygodni przy dziennym spożyciu 1,5–3 g i prowadzeniu zdrowego stylu życia. Zawiera je np. Optima Cardio.
Woda nie jest „cudownym lekiem” na cholesterol. Stanowi jednak fundament, na którym opierają się wszystkie inne nawyki ważne dla zdrowia serca. Latem, gdy potrzebujesz jej więcej, łatwiej zbudować rutynę jej picia, która zostanie z Tobą na cały rok. A Twoje serce – i lipidogram – na pewno to docenią.
Ustaw Optymalne Wybory jako preferowane źródło w Google












