Kafestol. Czy substancja występująca w niefiltrowanej kawie podnosi poziom złego cholesterolu?

Redakcja Optymalnewybory.pl

25.04.2021

3 minuty czytania

<p>Portrait of a woman breathing and holding a coffee mug at home</p>

Jesteś miłośnikiem czarnej parzonej kawy? Jeżeli wypijasz więcej niż 5-6 filiżanek dziennie, musisz zmniejszyć ich ilość. Badania naukowe wykazują, że nieprzefiltrowana kawa parzona może odpowiadać za wyższe stężenie cholesterolu LDL.

Kawa LDL
Długofalowe spożywanie dużej ilości nieprzefiltrowanej kawy parzonej, np. po turecku, espresso może być niekorzystne dla zdrowia. Wszystko wskazuje na to, że zwiększa ona poziom „złego” cholesterolu. Oznacza to większe ryzyko miażdżycy, która może prowadzić do zawału serca czy udaru mózgu.

Picie kawy – nie takie korzystne…

Kawie – z uwagi na zawartość kofeiny – przypisuje się wiele dobroczynnych właściwości. Pomaga pobudzić organizm, wspiera poprawę koncentracji, dodaje energii. Warto jednak mieć świadomość, że czarne ziarna zawierają nie tylko kofeinę, ale również inne substancje.

Badacze już od dawna przyglądali się zależności „kawa a cholesterol”. W swoich obserwacjach doszli do bardzo ciekawych wniosków. Widoczny jest negatywny wpływ kafestolu na organizm – substancji występującej w dużej ilości w nieprzefiltrowanej kawie parzonej. Badania naukowe wykazały, że może ona podnosić poziom cholesterolu LDL we krwi.

Kafestol – wpływa na cholesterol LDL?

Kafestol uważany jest za jedną z najsilniejszych substancji, która podnosi poziom cholesterolu LDL w diecie.

Badania naukowe pokazują, że spożywanie 5 filiżanek kawy z francuskiej prasy dziennie dostarcza 50 mg kafestolu. W przypadku długofalowej konsumpcji – trwającej 4 tygodnie – może dojść do wzrostu poziomu cholesterolu we krwi o 6-8%[1].

Czy musisz rezygnować z picia kawy?

Dobra wiadomość dla miłośników czarnego napoju jest następująca – nie musisz rezygnować z wypijania kawy. Wystarczy, że zmienisz sposób jej parzenia, zastosujesz filtrację albo ograniczysz jej spożycie.

Wyniki badań opublikowanych w European Journal of Preventive Cardiology – czasopiśmie Europejskiego Towarzystwa Kardiologicznego pokazały, że użycie filtra pozwala na usunięcie z kawy parzonej substancji podnoszących poziom cholesterolu, a co za tym idzie – zmniejsza ryzyko zawału serca[2].

Możesz także zmniejszyć ilość wypijania niefiltrowanej kawy będącej źródłem kafestolu. Naukowcy wykazali istnienie związku między liczbą filiżanek a wzrostem poziomu lipidów – im więcej niefiltrowanej kawy, tym większy wzrost stężenia cholesterolu we krwi[3]. Do takich wniosków doszli na podstawie szczegółowej analizy danych ponad 360 tys. osób z przedziału wiekowego 37-73 lata.

W najlepszej sytuacji są osoby, które wypijają kawę filtrowaną lub instant (rozpuszczalną). W takich napojach kafestol nie występuje wcale lub pojawia się w znikomej ilości[4].

Optima Cardio
Optima Cardio => zadbaj o swoje serce!

Jak obniżyć poziom złego cholesterolu LDL?

Doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak niefiltrowana kawa może wpływać na poziom cholesterolu, jednak nie możesz oprzeć się jej smakowi? W takiej sytuacji musisz podjąć działania, które pomogą w obniżeniu poziomu „złego” cholesterolu.

  • Wyeliminuj z diety tłuszcze trans i kwasy tłuszczowe nasycone – ich źródłem są m.in. masło, ciastka, sery żółte i sery topione, wafelki, zupy w proszku, margaryny do pieczenia.
  • Postaw na żywność funkcjonalną zawierającą sterole roślinne – badania naukowe wykazały, że obniżają one poziom cholesterolu o 7-10% w ciągu 2-3 tygodni przy dziennym spożyciu 1,5-2,4 g w połączeniu z prawidłowo zbilansowaną dietą i zdrowym stylem życia[5].
  • Ogranicz spożycie napojów słodzonych cukrem – badania naukowe wykazały, że ich wypijanie w dużych ilościach może zwiększyć poziom cholesterolu LDL i trójglicerydów przy jednoczesnym obniżeniu poziomu „dobrego” cholesterolu HDL[6].
  • Wspomóż się ziołami – badania naukowe potwierdzają dobroczynne właściwości zielonej herbaty[7], karczocha zwyczajnego[8], czy czarnuszki siewnej[9] na obniżenie poziomu cholesterolu.

Pamiętaj! Wszystko, co w nadmiarze szkodzi. Dlatego – jeśli nie możesz zrezygnować z wypijania ulubionej niefiltrowanej kawy parzonej – ograniczyć jej spożycie. To szczególnie ważne w przypadku tych osób, które już zmagają się z podwyższonym poziomem cholesterolu i muszą dążyć do jego obniżenia.

[1] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9555953/

[2] https://www.sciencedaily.com/releases/2007/06/070614162223.htm

[3] https://www.sciencedaily.com/releases/2021/02/210218094507.htm

[4] https://www.sciencedaily.com/releases/2021/02/210218094507.htm

[5] https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/blood-cholesterol-reduction-health-claims-phytosterols-can

[6] https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.119.014083

[7] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21715508/

[8] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28609140/

[9] https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29587770/

Najpopularniejsze artykuły

Pamięć i koncentracja – w jaki sposób je poprawić

Zapewne większość z nas pragnie pamięci doskonałej, albo przynajmniej szybkiego zdobywania wiedzy i zapamiętywania tego czego się […]

Żywność dla mózgu – czyli jedzenie na myślenie (infografika)

W dzisiejszych czasach coraz więcej uwagi poświęca się zdrowiu i dobremu samopoczuciu, a odpowiednia dieta odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu sprawności naszego organizmu. Jednakże, nie wszyscy zdają sobie sprawę, że nasze nawyki żywieniowe mają ogromny wpływ także na kondycję naszego mózgu. Właściwe odżywianie może poprawić funkcje poznawcze, wspierać koncentrację, pamięć oraz wpływać na nasze zdolności uczenia się.

Profilaktyka miażdżycy

Profilaktyka miażdżycy – jak zapobiegać chorobie naczyń [Infografika]

Miażdżyca to choroba, na którą masz realny wpływ. Wprowadzając proste zmiany w swoim stylu życia, możesz znacznie zmniejszyć ryzyko jej rozwoju i cieszyć się lepszym zdrowiem przez długie lata. Jakie zmiany wprowadzić, aby zapobiegać miażdżycy? Włącz do diety produkty ze sterolami roślinnymi Sterole roślinne obniżają poziom cholesterolu we krwi Dobrymi źródłami steroli roślinnych są produkty […]

Przeczytaj także

Dieta śródziemnomorska

Jak ułożyć jadłospis przy miażdżycy? Przewodnik dla początkujących

U Ciebie lub bliskiej osoby zdiagnozowano miażdżycę? Pamiętaj, że ta choroba jest zależna m.in. od prowadzonej diety[1]. Dlatego bardzo ważne jest wprowadzenie kilku prostych zmian w jadłospisie – tak, aby spowolnić zachodzące zmiany i wspomóc leczenie farmakologiczne. Jak skomponować menu? Poznaj podstawowe zasady, dzięki którym będzie Ci łatwiej planować codzienne posiłki. Ile posiłków dziennie jeść […]

Woda

Woda a zdrowie serca: ile pić, aby wspierać układ krążenia?

Ile wody pijesz każdego dnia? Czy na pewno tyle, ile potrzebuje Twój organizm? Zobacz, jaką rolę odgrywa prawidłowe nawodnienie dla pracy serca i jak możesz o nie zadbać. Wbrew pozorom, to nie jest takie trudne. Jak woda wpływa na organizm? Zacznijmy od najważniejszego: woda jest niezbędna do życia. Ciało osoby dorosłej składa się z niej […]

Zawał serca

Czy zawał może być dziedziczny? Wyjaśniamy!

Zawał – to słowo brzmi przerażająco. I rzeczywiście, atak serca jest niezwykle poważnym stanem, który może doprowadzić nawet do śmierci. Zasadne jest więc pytanie: co sprzyja jego wystąpieniu? Czy zawał serca jest dziedziczny? Czytaj dalej, by poznać szczegóły. Co to jest zawał serca? Zawał serca to stan, w którym część mięśnia sercowego obumiera z powodu […]