Czy wiesz wszystko o cholesterolu?

Samo zło; szkodzi zdrowiu w każdej ilości; nie jest nam potrzebny; przyczyna zawałów; dotyczy osób dorosłych i z nadwagą; dieta nie pomoże; jem mało mięsa, nie mogę mieć podwyższonego cholesterolu. Te wszystkie stwierdzenia są powszechnie słyszane, np. w kolejce u lekarza, czy przy ogólnych rozmowach o zdrowiu i cholesterolu. Ile kryje się w tym prawdy? Obalamy mity.

1. Cholesterol szkodzi zdrowiu

Nie jest to prawdą, dopóki nie przekroczymy zdrowego poziomu we krwi. „Zła”, po przekroczeniu normy, jest jedynie frakcja LDL cholesterolu. To ona, gdy jest w nadmiarze, odkłada się w naczyniach krwionośnych, utrudniając tym samym przepływ krwi. Wpływa to na niedotlenienie i niedożywienie mięśnia sercowego. „Dobry” HDL cholesterol z kolei jest nam potrzebny w jak największej ilości, ponieważ chroni układ krwionośny przed konsekwencjami nadmiaru „złego” cholesterolu, czyli zapobiega rozwojowi miażdżycy.

2. Cholesterol jest absolutnie zbędny

Nieprawda. Jest niezbędny, np. do budowy hormonów, błon komórkowych, kwasów żółciowych i wytwarzania witaminy D. Substancje te są potrzebne by żyć. Bez cholesterolu, w normie oczywiście, zdrowie było by zagrożone.

 

grafika-sowa

3. Jestem szczupły, cholesterol mi nie grozi

Niestety, ale zadbana, zgrabna, wysportowana sylwetka nie jest wyznacznikiem normy cholesterolu. Jego poziom zależy głównie od jakości i składu żywności którą zjadamy oraz predyspozycji genetycznych. Jeśli rodzice chorowali na miażdżycę, niestety również możemy mieć podwyższone stężenie cholesterolu.

4. Wystarczające jest badanie tylko stężenia cholesterolu całkowitego.

Zdecydowanie nie, bardzo ważna jest ocena dokładnych ilości cholesterolu HDL i LDL. Ogólny cholesterol całkowity będący w normie wcale nie wyklucza zagrożenia miażdżycą, możemy mieć bowiem wysokie stężenie „złego” LDL cholesterolu.

5. Aby obniżyć poziom cholesterolu, musimy zrezygnować z tłuszczów w diecie

Eliminacja wszystkich tłuszczów jest i nie do końca niemożliwa i zdecydowanie niezdrowa. Wskazane jest jednak zamienianie tłuszczów zwierzęcych roślinnymi m.in. z olejów orzechów. Warto również częściej sięgać po zdrowe tłuszcze pochodzące z ryb.

6. Alkohol obniża stężenie cholesterolu

To fakt, jednak tylko czerwone wino i w mocno ograniczonych ilościach (100 ml/dzień). Ponadto alkohol poważnie szkodzi wątrobie oraz jego nadmierne spożycie zwiększa ryzyko rozwoju chorób układu krążenia. No i uzależnia, zdecydowanie lepiej unikać.

7. Cholesterol jest chorobą

Zdecydowanie nie. Cholesterol to substancja chemiczna, której obecność w organizmie jest obowiązkowa i zupełnie naturalna. Niestety w nadmiarze może być jednak czynnikiem chorobotwórczym.

8. Całość cholesterolu spożywamy w posiłkach

Prawdą jest, że z pożywieniem dostarczamy zaledwie 20 – 40 % cholesterolu, a zdecydowaną większość wytwarzamy w organizmie.

9. Podwyższony cholesterol dotyczy tylko osób starszych.

Niestety, ale młode osoby (20 – 30 lat) również mogą mieć przekroczone stężenie cholesterolu we krwi. Coraz częściej hipercholesterolemia, czyli zachwiana gospodarka lipidowa, diagnozowana jest już u małych dzieci.

10. Masz wysoki cholesterol, pomogą tylko leki

Farmakoterapia może być niezbędna, jednak powinna być traktowana jako ostateczność. W pierwszej kolejności powinniśmy postawić na zmianę stylu życia. Zdrowe było by wprowadzenie zbilansowanej diety, bogatej w sterole oraz zdrowe tłuszcze roślinne, rzucenie palenia oraz wprowadzenie regularnej aktywności fizycznej.