Dieta niskowęglowodanowa – blaski i cienie

Bardzo popularna w ostatnich latach stała się dieta Low Carb, czyli niskowęglowodanowa (o obniżonej ilości cukrów). Stosują ją osoby odchudzające się oraz trenujące, ponieważ „podobno” poprawia spalanie i podnosi poziom energii, ponadto pomaga obniżyć „zły” LDL cholesterol. Na czym polega oraz czy faktycznie warto ją stosować?

Zasady diety Low Carb

Jak sama nazwa wskazuje dieta ta polega na zmniejszonym spożyciu węglowodanów. Zakłada się ich maksymalną podaż na 150 g dziennie, zwiększając w ich miejsce spożycie białka oraz zdrowych tłuszczy. Rozważyć jej stosowanie powinny osoby z cukrzycą typu 2 oraz z podwyższonym cholesterolem. Dieta ta ma bowiem sporo zalet i pozytywnego wpływu na zdrowie, ale kilka wad również się znajdzie. Nie jest też dla każdego. Przesadne obniżenie węglowodanów w diecie jest nie wskazane dla osób z chorobami wątroby, tarczycy, czy z kamicą nerkową. Zanim więc zaczniemy zmiany w żywieniu, naprawdę warto przeprowadzić badania kontrolne oraz zasięgnąć opinii specjalisty.

 

JAK MOŻE POZYTYWNIE WPŁYNĄĆ NA ORGANIZM?

Reguluje poziomy  i insuliny we krwi

To właśnie węglowodany wpływają na podwyższony poziom cukru we krwi, stąd też dieta niskowęglowodanowa może pomóc w jego uregulowaniu. Utrzymany zdrowy poziom glukozy we krwi wpływa ponadto również na poprawę  wydzielania insuliny. Stąd też dieta ta jest szczególnie polecana osobom z podejrzeniem cukrzycy (stanem przedcukrzycowym) i ze stwierdzoną już cukrzycą typu 2.

  • Pomaga w spalaniu tkanki tłuszczowej oraz przy wzroście masy mięśniowej

Obniżone spożycie węglowodanów ma udowodniony pozytywny wpływ na spadek masy ciała, bez straty masy mięśniowej. Ograniczenie cukrów obniża też poziom insuliny oraz pomaga wydalić nadmiar wody, a wraz z nią również sodu, przez nerki, co jest przyczyną zmniejszenia obrzęku oraz szybkiej utraty kilogramów już na początku stosowania diety.

  • Zmniejsza stany zapalne

Codzienna wysoko przetworzona, bogata w cukry proste oraz tłuszcze nasycone i trans dieta, potęguje stany zapalne w naszym organizmie. Długofalowo wpłynąć to może na rozwój wielu chorób cywilizacyjnych (dietozależnch), w tym nowotworów oraz chorób układu krążenia, obniżenie odporności, alergie. Zmiany w diecie polegające na ograniczeniu spożycia cukrów oraz wprowadzeniu zdrowych tłuszczy bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3, mogą zahamować te niekorzystne procesy zapalne w naszym ciele, poprzez zmniejszenie ilości toksyn i wolnych rodników oraz łagodzenie ich działania.

  • Zmniejsza stężenie LDL cholesterolu i trójglicerydów

Wiele badań potwierdza, że dieta z ograniczeniem węglowodanów wpływa pozytywne na gospodarkę lipidową we krwi. Podwyższa bowiem stężenie „dobrego” HDL oraz zmniejsza poziomu całkowitego cholesterolu we krwi. Nadmiar cukrów zwiększa natomiast powstawianie „złego” LDL cholesterolu oraz wpływa na podwyższenie ilości trójglicerydów. Dieta Low Carb może być więc pomocna w prewencji chorób układu krążenia.

MINUSY DIETY NISKOCUKROWEJ

  • Możliwy spadek energii

Początkowo ograniczenie cukrów może odbić się niekorzystnym spadkiem energii na naszym samopoczuciu. Odpowiedzialne za ten stan jest nagłe ograniczenie podaży glukozy, do której dużych i łatwo dostępnych ilości organizm do tej pory był przyzwyczajony, a stanowi ona przecież podstawowe paliwo dla mózgu. Warto zachować spokój, to minie, kiedy organizm przestawi się na pobieranie energii z tłuszczu.

  • Zaburzenie równowagi kwasowo-zasadowej

Zwiększone spożycie białek i tłuszczu, w czasie trwania diety niskocukrowej może spowodować zachwianie gospodarki kwasowo-zasadowej w organizmie. Mięso, jajka, czy sery przyczyniają się bowiem do zwiększenia zakwaszenia w ustroju. Nie można więc zapominać, aby do każdego posiłku dodawać warzywa i owoce działające na organizm zasadowo, czyli odkwaszająco.

 

Bibliografia:

  1. Blesso C.N.,Andersen C.J., Barona J., Effects of carbohydrate restriction and dietary cholesterol provided by eggs on clinical risk factors in metabolic syndrome, The Journal of Clinical Lipidology 2013.
  2. Kargulewicz, Najnowsze trendy żywieniowe, Food Forumnr. 2/2015.
  3. Eric C Westman, William S Yancy, Jr., John C Mavropoulos, Megan Marquart, Jennifer R McDuffie, The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus, Nutrition and Metabolism 2008.